top of page

Wat deed jij toen Aquarius begon?

Volgens astrologen bevinden we ons op een overgang tussen twee tijdperken: van Pisces naar Aquarius. Zoals elke tweeduizend jaar gaat deze wisseling gepaard met fundamentele, ontwrichtende veranderingen van de manier waarop we leven. Of je hier nu in gelooft of niet, het is een opwindende visie op de huidige periode vol ontwrichting: de ondergang van de wereldrijken van de 19e en 20e eeuw, het faillissement van het dominante economische systeem, de ineenstorting van hele ecosystemen en, om het af te maken, een pandemie. En wat deed ik, in het afgelopen jaar waarin alles anders werd en disruptie het nieuwe normaal was? Precies hetzelfde wat ik altijd al deed. Maar dan via Zoom.


Afbeelding: Benjamin Davies via Unsplash


Afgelopen zomer leek alles weer terug naar normaal te gaan. De terrassen zaten vol, er werden voorzichtig weer fysieke vergaderingen georganiseerd, op vakantie in eigen land was het drukker dan ooit. Even was ik bang dat ik mijn kans gemist had. Ik had mijn werk niet wezenlijk veranderd, had geen extra boeken gelezen en geen nieuwe ambachten geleerd. Ik was vooral afgestompt, uitgeblust en heel erg moe. A great crisis wasted!

Dit is het dominante beeld in mijn omgeving. We zijn vrijwel allemaal gewoon doorgegaan met dezelfde projecten, voor dezelfde doelgroepen en met dezelfde verdienmodellen. Net als ik was iedereen vooral druk met jongleren tussen jengelende kinderen en de volgende zoommeeting. Vrijwel niemand van mijn professionele relaties heeft in de afgelopen maanden zichtbaar stilgestaan, om zich heen gekeken en zich afgevraagd welke unieke kansen deze buitengewone tijd bood. Welke rol zij willen spelen, waar hun kracht ligt en hoe ze die in kunnen zetten in de onzekere tijden die komen.


En toen kwam in november de tweede golf en bijbehorende lockdown. Met desastreuze gevolgen voor de cultuursector, de horeca- en retailondernemers die hun levenswerk in de golf zien verdwijnen en groot persoonlijk leed rondom ziekte en dood. En toch voelt het voor mij persoonlijk als een herkansing. Een mogelijkheid om alsnog de verandering te omarmen die ik tot nu toe zoveel mogelijk genegeerd had. Meer te vertrouwen op mijn kracht, intuïtie en lef. De koers te verleggen, nieuwe dingen te proberen. In alles weer echt de Newman in Town te zijn.


Ook voor het Zelfstandig Nieuwsblad is de tijd van verandering wellicht gekomen. Na 6 jaar en 25 edities is het concept aan vernieuwing toe. Wat het Zelfstandig Nieuwsblad mij heeft geleerd is de kracht van samenwerking, de grote behoefte in de vakwereld aan nieuwe gezichtspunten, de meerwaarde van humor. Voortbouwend op die lessen broed ik op een volgende stap, samen met mijn mederedacteuren.


Aquarius, kom maar op!

Featued Posts 
Recent Posts 
Find Me On
  • Facebook Long Shadow
  • Twitter Long Shadow
  • YouTube Long Shadow
  • Instagram Long Shadow
Other Favotite PR Blogs
Serach By Tags
bottom of page